Sunday, December 19, 2010

~~Bicara Hati Di MaLam YanG sEpi~~

Bissmillahirrahmanirrahim......


Sudah lama rasanya aku tak menulis dalam blog ni....tetiba...malam ni..terdetik pula keinginan hatiku untuk membuka blog ku agar aku dapat meluahkan sedikit rasa yang ingin aku luahkan...walau pun tiada sesiapa yang membaca tulisanku ini..tapi aku akan berasa lega apabila dapat meluahkannya...biarlah aku sendiri bermain dengan kata-kataku ini.....

Sesungguhnya aku bukan lah insan yang kuat untuk menghadapi segala rintangan yang mendatang dalam hidup ini...tetapi sebagai hamba-Nya yang lemah aku pasrah dan redha dengan segala ketentuan dan suratan yang telah tertulis buatku....aku tahu...segala ujian dan dugaan yang datang dari-Nya adalah kerana Dia mahu menguji ku..mahu melihat sejauh mana tahap kesabaranku dan tahap keimananku untuk menghadapi ujian yang diturunkan.... Aku tahu, sebagai manusia kita hanya mampu untuk merancang...dan penentu untuk segala-galanya adalah Dia....dan aku juga tahu...segala apa yang aku impikan tidak semua akan jadi kenyatann...tetapi..walaubagaimanapun....usaha perlu diteruskan untuk mencapai apa yang di hajati selama ini walaupun sukar untuk mencapainya..

Kadang kala aku sering terfikir...apa sebenarnya yang aku inginkan dalam hidupku...dan aku masih tercari-cari siapa diriku yang sebenarnya....mencari kedamaian dan ketenangan hati yang abadi....tetapi...aku tahu..itu semua sukar untuk dicapai...melainkan aku harus menjadi insan yang kuat dan tabah....bukan insan yang lemah....tetapi sebagai manusia aku juga sering dipermainkan oleh perasaan sendiri dan perasaan-perasaan luaran yang ada kalanya menuntut tahap kesabaran yang tinggi untuk berdepan dengannya....

Apabila merasa resah....jalan yang terbaik adalah dengan cara mendampingi-Nya...dekatkan diri kepada-Nya..kerana Dia adalah satu-satunya yang dapat menenagkan hati yang sedang gundah gulana....mintalah petunjuk kepada-Nya....mengadulah kepada-Nya...kerana Dia maha mengetahui segalanya apa yang ada di langit dan di bumi....apatah lagi kita sebagai hamban-Nya yang lemah....kita semestinya di tuntut untuk mendekatkan diri kepada-Nya.......

Alhamdulillah....selepas meluahkan apa yang aku rasakan...aku rasa sedikit kelegaan dalam diri ni....hatiku aku rasakan semakin tenang....Ya Allah....sesungguhnya engkaulah maha mengetahui segalanya....dan hanya kepdamu ku berserah dan engkau lah tempat untuk ku mengadu.....

Waullahuaklam....

No comments: