Sunday, July 20, 2014

DETOX??

Apa itu detox?

Detox atau detoksifikasi merupakan suatu proses pembersihan tubuh dari segala macam kotoran dan racun-racun yang secara tidak sengaja atau tanpa kita sadarai telah masuk dan mengendap di dalam tubuh kita dalam jangka waktu yang lama.

Detox merupakan proses penyingkiran bahan toksik atau buangan dari tubuh badan manusia. Badan manusia mempunyai sistem detox sendiri iaitu organ hati, usus dan ginjal. Apabila kita berpuasa, badan akan melakukan proses detox secara semulajadi. Detox dilakukan untuk memastikan sistem penghadaman usus bekerja dengan sepatutnya dan memastikan kulit bersih serta segar. Selain itu ia juga turut memastikan sistem buah pinggang kita berjalan dengan lancar.


Sayur paling penting untuk proses detox :
Celery, Kobis ungu, Brokoli, salad, tomato, lobak
Buah paling penting untuk proses detox :
Epal hijau, nenas, pear, dan lemon/oren.


Makanan yang berwarna yang baik untuk organ dalaman :
Merah : Jantung dan usus kecil
Putih : Paru-paru dan usus besar,
Hijau : Hati, buah hempedu.
Kuning : Pankreas,perut (gastrik)
Hitam : Buah pinggang dan pundi kencing.


Tempoh masa detox?
Diet detox ini boleh dilakukan 2 hingga 3 hari berturut-turut. Bagi yang berminat untuk melakukan diet detox ini yang paling penting adalah memakan buah-buahan dan sayur-sayuran (dan semestinya 2 bahan ini banyak fitokimia dan vitamin C). Kemudian anda perlu perbanyakkan makanan dari produk bijiran seperti fosforus dan laksatif. Anda juga harus kerap memakan kobis, brokoli dan sayur -sayuran yang banyak unsur sulfur (baik untuk detox hati tau!). Dan semua makanan ini perlu dimakan semasa diet detox.



Seperti yang kita tahu memang sukar sangat nak mengelak makanan yang mengujakan semasa bulan perayaan ni. Kalau tak makan, tuan rumah kecil hati pulak. Tetapi sebaiknya anda kurangkan kuantiti pengambilan gula, karbohidrat dan juga kafein.

No comments: